@article{oai:h-bunkyo.repo.nii.ac.jp:00001395, author = {ラットソングリフィス, 佑加理 and Yukari, Rutson-Griffiths and スヴェン, ジョーダン and Svien, Jordan}, issue = {9}, journal = {広島文教大学高等教育研究, Hiroshima Bunkyo University journal of higher education}, month = {Mar}, note = {application/pdf, 広島文教大学Bunkyo English Communication Center(BECC)のSelf-Access Learning Center(SALC)は,様々な学習資源や教育サービス,学習の機会を通して,学習の個別化と自律学修の涵養という2 つの役割を担っている。本稿では,自律学修を促進し支援するために近年SALCが行った2 つの教育プログラムについて述べる。まず,2018年度と2019年度に実施した自律学修プログラムでは,個別学修相談を通して,学習の目標設定や学習計画の立て方などの自律学修を遂行する上で必要なスキルの習得を支援した。また,数週間に亘って実施したグループセッションを通して,SALC 内の様々な学習資源の活用方法を教授した。2021年度に行ったスピーキングプログラムでは,既存の教育サービスを活用しつつ,スピーキング力向上のための学習方法を紹介するプログラム独自のワークショップや,個別学修相談,学生同士による会話練習セッションを導入し,自発的な学習を促した。本稿の後半部分では,プログラム終了時に行ったアンケートの結果をもとに,プログラムの効果や今後の課題について述べる。, |The Self-Access Learning Center (SALC) at the Hiroshima Bunkyo University Bunkyo English Communication Center (BECC) plays a dual role of individualizing and cultivating self-directed learning by providing educational services and various learning resources and opportunities. This paper describes two educational programs that the SALC recently conducted to promote and support self-directed learning. First, the Independent Learning Program, a program designed to promote autonomous learning, was conducted in 2018 and 2019. Through individual learning consultations, students learned the skills necessary for self-directed learning, such as goal setting and how to make a study plan. During group workshops held over the course of the program, students were taught how to utilize various learning resources within the SALC. Second, the Speaking Program was conducted in 2021. While utilizing existing educational services, the SALC introduced workshops unique to the program to promote speaking skill-building learning methods. Furthermore, the program provided individual learning consultations and conversation practice sessions between students to encourage voluntary learning. The second half of this paper describes the effectiveness of the programs and future considerations based on the results of post-program surveys.}, pages = {15--29}, title = {セルフアクセスセンターにおける自律学修を促す教育プログラムの実践について}, year = {2023}, yomi = {ラットソングリフィス, ユカリ and スヴェン, ジョーダン} }