ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. A 紀要
  2. A10 広島文教女子大学紀要
  3. 53

Investigating First-Year Students' Perceptions and Knowledge of the CEFR at a Japanese University

https://doi.org/10.51095/kiyo.53.05
https://doi.org/10.51095/kiyo.53.05
8d080f78-7903-4dfa-84f4-a1cf86b42ef1
名前 / ファイル ライセンス アクション
kenkyukiyo53(cook).pdf kenkyukiyo53(cook).pdf (2.6 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-02-03
タイトル
タイトル Investigating First-Year Students' Perceptions and Knowledge of the CEFR at a Japanese University
言語 en
言語
言語 eng
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 CEFR
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.51095/kiyo.53.05
ID登録タイプ JaLC
著者 Cook, Gary

× Cook, Gary

ja Cook, Gary

ja-Kana クック, ギャリー

en Cook, Gary

Search repository
Rutson-Griffiths, Yukari

× Rutson-Griffiths, Yukari

ja Rutson-Griffiths, Yukari

ja-Kana ラットソングリフィス, ユカリ

en Rutson-Griffiths, Yukari

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) has made an impact on language learning and teaching since its inception in the 1990s. In Japan, the CEFR has been implemented at various levels of education, of particular note the inclusion since 2013 of Can Do statements as goals for learners of English at junior and senior high schools by the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology (MEXT). Universities have increasingly been adopting the CEFR as a reference for curriculum development, materials creation and assessment. At the Bunkyo English Communication Center (BECC), a language center attached to Hiroshima Bunkyo Women's University, the CEFR was first employed for the creation of its two-year English communication course. This study investigates what impact the CEFR has had on a cohort of its first-year English language students. 31 students participated in a Can Do statement sorting activity, and answered a questionnaire regarding the CEFR, TOEIC and Eiken. Results showed that students had limited knowledge regarding the CEFR, and that TOEIC is the preferred way of determining English langage ability. As a conclusion further CEFR education is suggested for students and teachers, and limitations and future implications are discussed.
言語 en
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 1990年代の発行から、ヨーロッパ言語共通参照枠(CEFR)は言語学習や教育に影響を与え続けている。日本では、様々な教育場面でCEFRが用いられ、とりわけ2013年に、文部科学省(MEXT)が中・高等学校の英語学習における目標設定に Can Do ステートメントを含めるよう提唱したことは特筆すべきことである。大学においては、カリキュラム開発や教材作成、評価にCEFRが参照されることが多くなってきた。広島文教女子大学の語学専用施設である Bunkyo English Communication Center (BECC) では、2年に亘る英語コミュニケーション授業の開発にCEFRが初めて採用された。本研究では、英語学習を行っている1年生を対象に、CEFRが彼らに与えた影響について調査した。31名の学生を対象に Can Do ステートメントを仕分けるアクティビティと CEFR や TOEIC、英語検定に関するアンケートを実施した。この調査から、学生のCEFRに関する知識は限られたものにとどまること、自身の英語力を知る手段としてはTOEICが好まれていることが分かった。この結果から、学生と教員に向けたCEFRに関するさらなる教育が望ましいということが言える。また、本研究の限界と今後の課題について述べる。
言語 ja
bibliographic_information ja : 広島文教女子大学紀要
en : Bulletin of Hiroshima Bunkyo Women's University

巻 53, p. 67-83, 発行日 2018-12-21
出版者
出版者 広島文教女子大学
言語 ja
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 0919181X
item_10002_source_id_11
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10402507
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 370
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 10:20:19.405471
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3