WEKO3
アイテム
Creation of Pre-A1 Level Self-Access Materials for University Students Using CEFR-J
https://doi.org/10.51095/kiyo.53.06
https://doi.org/10.51095/kiyo.53.0664bc09f1-b326-4f51-bbd3-5d10018148fd
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-02-03 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | Creation of Pre-A1 Level Self-Access Materials for University Students Using CEFR-J | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | eng | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | CEFR-J | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
ID登録 | ||||||||||||
ID登録 | 10.51095/kiyo.53.06 | |||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||
著者 |
Rutson-Griffiths, Yukari
× Rutson-Griffiths, Yukari
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | One of the roles of self-access centers, which have been drawing attention and interest by Japanese universities, can be said to cater for learners at different levels and with various needs. At Hiroshima Bunkyo Women's University, the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) has been employed as a reference for developing self-access materials as well as English class curricula. After A1 to B2 level materials were first developed targeting the majority of students in their first and second years, studies and observations suggested that Pre-A1 level materials would benefit students at the lowest end. To meet this need, Pre-A1 level materials were created in 2015 with reference to the CEFR-J. This paper will illustrate how these materials were created and are used by students. In particular, it will discuss the pedagogical background, the reasons behind the decision to develop lower level materials, steps taken to create CEFR-J-informed Can Do statements and materials, and students' usage of the materials. It will also discuss some of the difficulties faced in developing the materials and share ideas for creating Pre-A1 level materials for students at the tertiary level. | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 日本の大学において注目と関心が寄せられているセルフアクセスセンターの役割の一つに、習熟度やニーズの異なる学生への対応があげられる。広島文教女子大学では、ヨーロッパ言語共通参照枠 (CEFR) が、英語の授業カリキュラムだけでなく自主学習教材の作成にも用いられている。1・2年次生の大半を対象にA1からB2レベルの学習教材が作成された後、学生に対する調査と観察からPre-A1レベルの教材が最も習熟度の低い学生層に有益であろうということが分かった。このニーズに応えるべく、2015年にCEFR-Jを参照しPre-A1レベルの教材が作成された。本稿ではこれらの教材がどのようにして作成され、学生に使用されているかを説明する。とりわけ、教育的背景やより易しいレベルの教材を開発するに至った理由、CEFR-Jを参照しCan Doステートメントや教材を作成した手順、学生の教材利用状況について述べる。また、教材開発において困難であった点や大学生向けにPre-A1レベルの教材を作成する際のアイディアについて述べる。 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
bibliographic_information |
ja : 広島文教女子大学紀要 en : Bulletin of Hiroshima Bunkyo Women's University 巻 53, p. 85-97, 発行日 2018-12-21 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 広島文教女子大学 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
item_10002_source_id_9 | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 0919181X | |||||||||||
item_10002_source_id_11 | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AN10402507 | |||||||||||
フォーマット | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||
日本十進分類法 | ||||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||||
主題 | 370 |