Item type |
学術雑誌論文 / Journal Article(1) |
公開日 |
2023-01-24 |
タイトル |
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タイトル |
Numbers of information-processing stages and cues for determination in Kendo players with different skill levels |
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言語 |
en |
タイトル |
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タイトル |
熟練度の異なる剣道選手の意思決定における情報処理の段階数と手がかり情報数 |
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言語 |
ja |
言語 |
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言語 |
eng |
キーワード |
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言語 |
en |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
Kendo players |
キーワード |
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言語 |
en |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
expertise |
キーワード |
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言語 |
en |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
procedural knowledge |
キーワード |
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言語 |
en |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
reaction time |
キーワード |
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言語 |
en |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
verbal report |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
journal article |
ID登録 |
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ID登録 |
10.51095/taikomyu.08.01 |
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ID登録タイプ |
JaLC |
著者 |
田村, 進
黒川, 隆志
梶山, 俊仁
明石, 啓太
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抄録 |
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内容記述タイプ |
Abstract |
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内容記述 |
In this study, the reaction times needed for kendo players with different skill levels to determine their strategies to fight an opponent displayed on a TV monitor were measured, and the numbers of information-processing stages and cues for such determination were calculated, based on the verbally reported contents of information-processing, with a view to examining the association between these numbers and skill levels. An experiment was conducted involving 8, 9, and 10 kendo players of high, intermediate, and low skill levels, respectively, and the following results were obtained: 1. There were no differences among the different skill levels in the reaction time needed for the participants to determine their own strategies or to discriminate the opponent’s attack. On the other hand, the numbers of information-processing stages and cues for such determination or discrimination were higher in intermediate- than in low-level players. 2. On comparison of the values per unit (5 seconds), the numbers of both information-processing stages and cues for determination or discrimination in each trial, calculated based on the verbally reported contents of information-processing, were higher in high- and intermediate- than in low-level players. 3. The differences among players with different skill levels in the numbers of information-processing stages and cues for determination or discrimination are likely to reflect the progress of procedural knowledge elaboration and structuring. |
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言語 |
en |
抄録 |
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内容記述タイプ |
Abstract |
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内容記述 |
本研究の目的は、熟練度の異なる剣道選手を対象として、テレビモニタに映し出される対戦相手への対応を決定するまでの反応時間を測定するとともに、この決定に至るまでの情報処理内容の口述から対応決定までの情報処理の段階数と利用した手がかり情報数を導出し、これらと選手の熟練度との関連について検討することであった。上級者群8名、中級者群9名、初級者群10名を対象に実験を行い、以下の内容が明らかになった。 1.問題場面の再生開始から実験参加者が実行する攻撃の決定、あるいは、対戦相手が仕掛けてくる攻撃の判別までの反応時間には熟練度による差異は認められなかった。一方で、この決定あるいは判別に至るまでの情報処理の段階数及び利用した手がかり情報数は、いずれも初級者群に比べ中級者群が多かった。 2.実験参加者の口述内容から得られた各試行における決定あるいは判別までの段階数及び手がかり情報数について、単位時間(5秒間)あたりの数値を算出し比較したところ、初級者群に比べ上級者群及び中級者群のほうが段階数・手がかり情報数ともに多かった。 3.決定あるいは判別までの段階数及び利用した手がかり情報数にみられた群間の差異は、手続き的知識の精緻化・構造化の進度を反映していると推測された。 |
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言語 |
ja |
書誌情報 |
ja : 対人コミュニケーション研究
en : The Japanese journal of interpersonal communication
号 8,
p. 1-13,
発行日 2021-10-01
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出版者 |
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出版者 |
対人コミュニケーション研究会 |
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言語 |
ja |
ISSN |
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収録物識別子タイプ |
PISSN |
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収録物識別子 |
21874433 |
フォーマット |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
application/pdf |
著者版フラグ |
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出版タイプ |
VoR |
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出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
日本十進分類法 |
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主題Scheme |
NDC |
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主題 |
360 |